Een Zorgpauze:
Huishoudelijke ondersteuning

Afwassen, stoffen, opruimen, bedden opmaken, stofzuigen, wassen, drogen, strijken. Af en toe het huishoudelijk werk aan een ander overlaten, bijvoorbeeld tijdens de vakantie, kan tijdelijk verlichting bieden. Per jaar 20 uur huishoudelijk ondersteuning, naar eigen keus bij mantelzorger of zorgontvanger in te zetten binnen de Duin- en Bollenstreek.

Vraag & Antwoord

Bent u ergens niet zeker van of is iets voor u niet helemaal duidelijk? Bekijk dan eerst de onderstaande vragen en antwoorden. Kunt u het antwoord op uw vraag niet vinden? Neem dan contact met ons op via service@mantelzorgpas.nl of telefoonnummer 088 538 70 71.

+ Hoe snel wordt mijn aanvraag afgehandeld?
Wij streven ernaar op zo’n kort mogelijke termijn, maar dit is afhankelijk van het aantal aanvragen. Als er in een korte periode veel nieuwe aanvragen komen, kan het even duren voordat we uw aanvraag in behandeling kunnen nemen.
+ Hoe snel kan de zorg ingepland worden?
Met de zorgaanbieders hebben we de afspraak gemaakt om binnen 4 werkdagen op uw hulp verzoek te reageren. Vervolgens wordt de zorg uiterlijk binnen 10 werkdagen geleverd.
+ Wat mag je vragen van de huishoudelijke ondersteuning?
De huishoudelijke ondersteuning mag worden gevraagd om te helpen bij:
  • Het uitvoeren van lichte en/of zware huishoudelijke taken;
  • Het beschikken over schone en draagbare kleding.

  • Hieronder valt:
  • Afwassen, opruimen, stof afnemen en/of bedden opmaken (wekelijkse beurt interieur).
  • Stofzuigen, schrobben, dweilen, soppen van sanitair en keuken, bedden verschonen en/of opruimen huishoudelijk afval.
  • Het wassen, drogen en strijken van kleding. Ook het wassen en drogen van linnengoed (lakens, hand- en thee doeken) valt hieronder.
    Bij het wassen en drogen van kleding is het normaal gebruik te maken van de beschikbare – algemeen gebruikelijke – moderne hulpmiddelen, zoals een wasmachine en een droger.

  • Niet onder huishoudelijke ondersteuning vallen:
  • Het verzorgen van planten en huisdieren (niet zijnde geleide dieren), het schoonmaken van de ramen aan de buitenzijde en het verzorgen van het balkon /tuin.
  • Het strijken van lakens, theedoeken, zakdoeken en ondergoed. Er wordt uitgegaan van een eigen verantwoordelijkheid ten aanzien van de keuze van kleding, die in principe niet hoeft te worden gestreken.
+ Kan je ook extra huishoudelijke inzetten, bijvoorbeeld door zelf meer uren te kopen?

Dat kan, maar niet via de Mantelzorgpas. De gemeente geeft per kalenderjaar eenmalig een tegoed van 20 uur. U kunt wel bij de aanbieder naar keuze een verzoek doen voor extra hulp. Hiervoor ontvangt u dan een factuur van de aanbieder die u zelf kunt voldoen.

+ Krijg je altijd dezelfde persoon die komt helpen?

Dit kunnen wij helaas niet garanderen. Wel kunt u de aanbieder van uw keuze vragen of iemand beschikbaar is.
Zij kunnen u wellicht verder helpen.

+ Hoeveel uur moet je minimaal in één keer opnemen?

De minimale afname huishoudelijke ondersteuning per keer is 2 uur.

+ Hoe nauwkeurig wordt er afgerekend?

De zorg wordt afgerekend per geleverd kwartier met een minimum van 2 uur (8 kwartier).

+ Gaat de intake van deze uren af?

Nee.

+ Kan je de Huishoudelijke ondersteuning in het kader van de Zorgpauze aanvragen als je al huishoudelijk hulp hebt als individuele voorziening (via de ISD Bollenstreek)?

Ja, dat kan. De Zorgpauze kan ook naast een individuele voorziening worden aangevraagd.

+ Word ik dan gekort op de uren Huishoudelijke hulp die ik al had?

Nee.

+ Hoe controleer ik of de geleverde huishoudelijke ondersteuning goed is afgerekend?

Als mantelzorger heeft u een account op mantelzorgpasnoordwijk.nl. Het kan zijn dat u uw Mantelzorgpas online moet registreren, maar dit doet u heel eenvoudig en direct op de site via ‘Mijn Mantelzorgpas’. In uw persoonlijke, online inlogomgeving ziet u bij Zorgpauze welke zorgpauzeproducten u ter beschikking heeft. Ook is hier te zien wat u al heeft verbruikt en wanneer dit was. Bij elke mutatie krijgt u per e-mail bericht.

+ Wat kan ik doen als de afrekening niet correct is?

Mocht u het niet eens zijn met een afrekening of heeft u vragen over iets dat u opvalt op uw account? Neem dan contact op met GROUPCARD BV (of Mantelzorgpas Noordwijk) via telefoonnummer 088 538 70 71 of per e-mail naar service@mantelzorgpasnoordwijk.nl.

+ Kan ik een gemaakte afspraak voor huishoudelijke ondersteuning afzeggen?

Ja. Als u dit uiterlijk 48 uur voor de geplande afspraak doet worden er geen kosten van uw Mantelzorgpas afgeschreven. Indien de afzegging minder dan 48 uur voor de geplande afspraak wordt gedaan, betaalt u wel de geplande zorg en wordt dat tegoed van uw pas afgeschreven.

+ Hoe zie ik hoeveel uren ik nog over heb?

Log in op www.mantelzorgpasnoordwijk.nl bij ‘Mijn Mantelzorgpas’. Nu bent u in uw persoonlijke, online omgeving. Hier kunt u ook inzien hoeveel uur u nog tegoed heeft.

+ Ik zou de hulp graag buiten Noordwijk inzetten. Kan dat?

Huishoudelijke ondersteuning kan in de Duin- en Bollenstreek worden geleverd. Dat betekent dat de zorg in de gemeenten Katwijk, Noordwijk, Noordwijkerhout, Lisse, Teylingen en Hillegom geleverd kan worden.


In Samenwerking met:

Mantelzorgpas Noordwijk is in samenwerking met:
WSN Gemeente Noordwijk
      GROUPCARD
 Naar boven